Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Mitos dan Misteri di Karanganyar Jawa Tengah Gunung Lawu

Misteri Gunung Lawu, Karanganyar, Jawa tengah-Kita sudah tahu bahawa Gunung Lawu gunung yang terdapat di Pulau Jawa, di sempadan Pusat Java dan Jawa Timur. Lokasi gunung Lawu, adalah di antara dua daerah, iaitu Jawa Timur dan Magetan juga Karanganyar Regency daripada Jawa tengah.

Terdapat banyak tempat-tempat pelancongan yang ditemui di Lawu Gunung ini yang menyerupai Grojokan Sewu, pendakian di Gunung Lawu, Telaga Sarangan, Kuil Sukuh, Kuil, teh Taman Kemuning dan lain-lain.

Selain daripada mempunyai tarikan yang indah, kawasan di sekitar Gunung Lawu juga mengekalkan cerita-cerita misteri yang tersendiri. Tarikan pelancongan negeri dalam opsyen Karanganyar ini dapat dilihat dalam artikel ini.


Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah Mitos dan Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah


Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah Mitos dan Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah


Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah Mitos dan Misteri di Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah

Status gunung berapi api yang sedang berehat dan tidak aktif, usang tetapi ia mempunyai banyak kadar pelancongan, di samping itu terdapat juga mitos dan misteri Gunung ini dari masing-masing tiga puncak.

Yang ketiga puncak daripada Gunung Lawu, puncak utama yang juga dianggap sebagai tempat suci di Tanah Jawa pertama, iaitu harga hamba juga dipercayai untuk masyarakat sebagai pamoksan tempat Raja Brawijaya Pamungkas. Kemudian kedua Summit iaitu harga Dumiling yang dianggap sebagai tempat pamoksan Ki sabdopalon.

BACA JUGA: 7 Ambarawa Semarang Pelancongan di Jawa Tengah Paling Menarik

Semasa di puncak ketiga itulah harga yang Dumilah banyak misteri sering digunakan kerana peristiwa tersebut menjadi sukan meditasi keupayaan dan inner. Harga juga melawat mountaineers Dumilah yang mendaki laluan melalui Sewu Cemoro di Karanganyar.

Di samping itu terdapat beberapa tempat yang dipercayai menjadi misteri atau mengancam oleh penduduk tempatan yang contohnya Sendang Drajat, Wells telah mengadakan jalatunda kawah, Sendang Intan, Sendang panguripan, cokrosuryo dan juga Pringgondani. 

Kisah misteri Gunung Lawu, iaitu di mana kita hidup dan di mana-mana yang kita ambil walaupun hanya melalui paling utama iaitu kebenaran kepada pihak berkenaan. Seperti kisah misteri yang ada di dalam Lawu Gunung ini, sebab bagi yang demikian adalah sangat semua halangan yang kami perlu memerhati ketika ingin melawat di Lawu Gunung ini, sebab bagi yang demikian adalah di sini kami berhenti bercakap sia-sia.

Saya rasa ini adalah sudah wajib sebab iaitu tidak hanya dalam kemasan puncak gunung yang semata-mata perlu menjaga perkataan.

Selain daripada mempunyai panorama semulajadi yang indah dan juga mempunyai tarikan-tarikan yang menarik untuk para pelancong, gunung di Karanganyar, Jawa tengah ini juga sering disambangi oleh Jemaah yang ingin mencari objek sacral sejarah di Lawu.

Suci tempat biasanya di Gunung ini terletak di Brawijaya Raden tapak tinggalan sejarah iaitu menyerupai Hermitage Raden Brawijaya. Dikatakan bahawa terdapat dalam skop ini adalah tapak bersejarah Raja Brawijaya iaitu bekas tetapi Raja lebih dikenali sebagai Sunan.

Setelah tempat ini mendapat tempat pertama Sunan Lawu Hermitage yang berharga pada hamba nombor dua tertinggi di Gunung Lawu.

Di samping itu di Gunung ini juga menyimpan pelbagai jenis monumen lama di Temasek dan Kuil Sukuh, juga menyerupai Kuil Cetho. Ia adalah sebuah gunung yang suci oleh penduduk terutamanya penduduk negari di kaki gunung, jadi tidak hairanlah jika Bilakah memasuki bulan bulan Suci yang menyerupai Suro tiba banyak yang melakukan ritual tertentu.

BACA JUGA: Nikmati keindahan Pantai Suluwatu Suluban Bali

Selain itu, Haji yang tiba dari mesra dengan Gunung Lawu iaitu Tawangmangu, Karanganyar, Madiun, Nganjuk dan juga Semarang. Mereka mendapat sepanjang jalan ke gunung Lawu terutama bertanya untuk Keselamatan dan kesejahteraan hidup di bumi, pada dasarnya mereka tiba ke Suci tempat menyerupai tinggalan Raden Brawijaya atau kuil.

Apa-apa wacana beberapa mitos dan misteri Gunung lawu, Mudah-mudahan berguna untuk anda semua.(*)

Post a Comment for "Mitos dan Misteri di Karanganyar Jawa Tengah Gunung Lawu"