7 Ambarawa Semarang Pelancongan di Jawa Tengah Paling Menarik

7 Ambarawa Semarang Pelancongan di Jawa Tengah Paling Menarik - Jika anda ingin mengunjungi Kota Semarang di Provinsi Jawa Tengah dalam waktu dekat, maka anda dapat berhenti dengan kecamatan yang kaya di tempat ini, yang ada di Ambarawa.

Ambarawa adalah sebuah bandar muzium kereta api, yang juga mengatakan beberapa pilihan pelancong lain, yang tidak kurang menarik. Ambarawa pada masa ini adalah kecamatan di Kabupaten Semarang, Jawa Tengah. Sekiranya anda menyeberangi laluan Magelang-Semarang maka anda akan melalui Kota Ambarawa ini.

Walaupun hanya sebuah kecamatan kecil di Jawa Tengah, nama Ambarawa itu sendiri sangat akrab bagi penduduk Jawa Tengah. Itu sebabnya Ambarawa adalah sebuah bandar yang sangat bersejarah. Dulu Ambarawa pernah digunakan sebagai ibu kota Kabupaten Semarang, yang saat ini berlokasi di Ungaran.

Di zaman penjajahan Belanda peranan kota Ambarawa juga sangat penting karena kota ini digunakan sebagai lorong yang menghubungkan Semarang, Yogyakarta dan Magelang yang pada waktu itu menggunakan kereta api. Sebabnya ialah terdapat banyak tempat bersejarah yang dapat diterokai di Bandar Palagan.

7 Ambarawa Tours Paling Menarik

Sekiranya anda ingin mengetahui mana-mana 7 Tours Ambarawa Semarang Yang Paling Menarik di Jawa Tengah, maka kami akan menerangkannya di bawah.

1. Museum Palagan 

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Salah satu tarikan pelancongan Ambarawa yang popular, muzium Palagan. Muzium ini adalah salah satu pilihan untuk pelancongan sejarah kegemaran di Ambarawa. Pernah mendengar pertempuran yang dipanggil Pertempuran Palagan Ambarawa? Palagan Ambarawa adalah pertempuran yang berlangsung pada 12 Disember - 15 Disember 1945.

Pada masa itu Indonesia dikuasai oleh Sekutu setelah memenangi Perang Dunia II. Tetapi sebabnya adalah kegigihan para pejuang Indonesia sehingga Tentara Sekutu yang menguasai Magelang dapat ditolak kembali ke Ambarawa. Di Ambarawa inni maka TKR di bawah komando Kolonel Sudirman berjaya memusnahkan Angkatan Bersekutu yang kemudiannya disambut pada 15 Disember sebagai Hari Infantri.

Di Muzium Palagan terdapat banyak peninggalan zaman kolonial Belanda dan Jepun.

2. Museum Kereta Api

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Semasa Pendudukan Belanda, Ambarawa adalah Bandar Ketenteraan. Untuk menyambung Bandaraya Kota di Jawa Tengah, Jalur Kereta Api telah dibuat. Kota Ambarawa memiliki peran penting karena persimpangan Semarang, Solo dan Yogyakarta.

BACA JUGA: Ini adalah sebab mengapa anda perlu melawat Pulau Umang Banten

Muzium Kereta Api ini pernah menjadi Stesen Kereta Api yang alasannya tidak lagi aktif dan kemudian diubah menjadi sebuah muzium. Di Muzium Kereta Api ini, pelawat dapat melihat bekas bangunan Stesen Kereta Api Belanda dan juga dapat merasakan sensasi menunggang kereta api kuno purba. Lokasi museum Kereta Api Ambarawa terletak di Jalan Stasiun No. 1 Panjang, ambarawa, Semarang, Jawa Tengah.

3. Kampung Rawa 

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Kampung Rawa merupakan salah satu tempat pelancongan di Ambarawa dan juga salah satu destinasi pelancongan yang agak baru. Tarikan pelancong dari kampung paya ini adalah kompleks perumahan sejumlah pondok restoran. Jika anda ingin tiba di tempat ini, anda tidak perlu repot-repot mencarinya, alasannya ialah tempat ini terletak di pinggir jalan cincin Ambarawa.

Di samping itu, tempat ini juga mempunyai ciri-ciri bangunan berbumbung Joglo dan lokasinya di ladang padi dan rumput, jadi sangat mudah dicari. Perkara menarik tentang Kampung Rawa ialah bangunan itu terapung dan dibina di atas sejenis rakit yang terbuat dari gendang plastik yang digunakan. Sekiranya anda tiba di Kampung Rawa Ambarawa, anda boleh menikmati lawatan kuliner yang lazat dan juga akan dirawat dengan pemandangan bukit-bukit yang mengelilingi kawasan paya.

4. Rawa Pening 

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Sekiranya anda tiba di Kampung Rawa anda dapat melihat pemandangan indah Rawa Pening ini. Rawa Pening sangat berkaitan dengan bandar Ambarawa, sebab itu bandar itu sendiri berasal dari perkataan Amba yang bermaksud luas dan juga paya.

Kaprikornus bermaksud dari bandar Ambarawa, yang merupakan kawasan paya yang luas sehingga keberadaan Rawa Pening sendiri selalu dikaitkan dengan sejarah Ambarawa di masa lalu. Jika anda hanya bosan dengan tarikan pelancong, anda boleh melawat Swamp di Ambarawa.

Agar anda dapat menikmati objek wisata Rawa ini, anda boleh menyewa sebuah bahtera untuk berkeliling, maka anda juga dapat melihat tanaman gondok air yang diatur dengan rapi untuk membentuk contoh yang indah.

5. Eling Bening

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Eling Bening adalah salah satu tempat pelancongan terbaik di Ambarawa, yang kini sibuk. Ini sebenarnya merupakan resort yang menyediakan kemudahan seperti penginapan dan tempat makan di bukit.

Tetapi kebelakangan ini ramai yang ingin merasakan sensasi makan bersama di bukit dengan melihat pemandangan semula jadi dalam bentuk Rawa Pening dan sawah. 

Kemudahan lain yang juga terdapat di Eling Bening adalah kolam renang dengan air sejuk. Sekiranya anda berminat untuk melawat alamat Eling Bening di Jalan Kartini Tambakboyo, Ambarawa, Semarang, Jawa Tengah.

6. Benteng Willem I

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Kubu ini mempunyai nama rasmi Fort Fort Willem I atau juga dikenali sebagai Kubu Pendem Ambarawa. Jika anda menyeberang barisan cincin Mabarawa, Amka anda mampu menyaksikan secara terperinci kewujudan Kubu ini. Kubu ini adalah salah satu tempat bersejarah di Bandar Ambarawa.

BACA JUGA: Nikmati keindahan Pantai Suluwatu Suluban Bali

Ini seperti yang kita jelaskan pada permulaan artikel bahawa Ambarawa adalah sebuah bandar yang strategik. Semasa pendudukan Belanda, bandar itu mempunyai fungsi yang sangat penting dengan alasan, iaitu penting bagi Belanda untuk membina benteng di Nabarawa untuk mempertahankannya dari serangan musuh.

Kubu ini terletak tidak jauh dari muzium Railway dan dibina dari 1834 hingga 1845. Jika anda seorang pencinta tapak sejarah, anda mesti melawat Fort Willwm I di Ambarawa.

7. Kawasan Bandungan

 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik 7 Wisata Ambarawa Semarang Jawa Tengah Paling Menarik

Bukan hanya sejarah pariwisata di Kecamatan Ambarawa, Semarang, Jawa Tengah, namun tarikan alam semulajadi juga sangat menarik. Daerah Ambarawa mempunyai satu kawasan dengan nama Bandungan.

Di kawasan penyejuk udara sejuk menyelamatkan banyak tempat wisata yang sangat menakjubkan. Tarikan pelancong di kawasan Bandungan termasuk Pasar Bandungan, Kuil Gedong Songo, Taman Air Bandungan Indah Baru, Umbul Sidomukti, Susan Spa dll.

Kami telah membincangkan wacana Pelancongan Bandungan dalam artikel berjudul 10 Objek Wisata Sekitar Kawasan Bandungan. Anda boleh membuka pautan artikel untuk maklumat lanjut.

Sekarang, bagi anda yang berminat untuk melawat 7 Wisata Ambarawa Semarang Yang Paling Menarik di Jawa Tengah, anda dapat menjana artikel rujukan ini apabila anda ingin bercuti ke Bandar Ambarawa. Itu sahaja, jadi berguna.(*)

Belum ada Komentar untuk "7 Ambarawa Semarang Pelancongan di Jawa Tengah Paling Menarik"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel