Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

13 Cara Cepat Hilangkan Migrain

13 Cara Cepat Hilangkan Migrain-Migrain sering membuat banyak aktiviti terganggu. Kesakitan di bahagian kepala membuat banyak orang mengadu migrain. Sebelum mengambil dadah, adalah idea yang baik untuk merawat migrain secara semula jadi dan mudah.
13 Cara Cepat Hilangkan Migrain

Berikut 13 cara cepat yang boleh anda gunakan untuk meredakan migrain:

Minum kopi
Menikmati makanan atau minuman yang mengandungi kafein dapat mengurangkan rasa sakit yang disebabkan oleh migrain. Sebab itulah kafein sering disertakan sebagai bahan ubat. Tetapi anda mesti berhati-hati kerana anda boleh mengalami ketergantungan dengan terus minum kopi setiap kali migrain berulang sehingga ia melepasi dos harian kopi.

Urut kuil anda
Ini adalah cara semula jadi yang telah digunakan untuk masa yang lama. Urut ini adalah cara semulajadi untuk melegakan kesakitan di sekitar kepala dan menjadikan tubuh berasa selesa.

Urut atau Bau Bau Minyak Menggosok
Gunakan minyak urut atau gosok minyak di kuil, kemudian gosokkannya. Anda juga boleh menggunakannya di leher yang terasa kaku. Aroma minyak dan perasaan hangat boleh membuat tubuh berasa selesa dan mengurangkan rasa sakit.

Tinggalkan Kepala yang Cool dan Badan Hangat
Dengan keadaan ini, darah akan mengalir lebih cepat di kepala. Anda boleh melakukan keadaan ini dengan merendam air hangat atau berbaring dengan menutupi selimut dengan selimut hangat yang selesa.

Berada di dalam bilik yang gelap
Berada di dalam bilik gelap boleh mengurangkan kesakitan yang anda alami. Sinar yang terlalu cerah atau silau akan membuat sakit kepala lebih. Oleh itu, cuba berada di tempat teduh atau gelap.

Makanan masin
Jika anda mula mengalami serangan migrain, ambil makanan masin, seperti cip masin. Menikmati makanan masin boleh menghentikan serangan migrain daripada semakin teruk.

Mampat Ketua dengan Ais
Memampatkan kepala dengan ais dibungkus dengan beg plastik atau air sejuk boleh menghilangkan migrain. Berbaring di tempat yang selesa dan gosokkan pek ais di bahagian yang terjejas.


Akupresur
Akupresur adalah amalan ubat alternatif dengan menekan beberapa titik badan dengan jari untuk melegakan kesakitan.

Menurut kajian pada tahun 2014, akutekanan berkesan untuk merawat sakit kepala yang kronik. Satu lagi kajian berasingan juga mengatakan bahawa akutrasur dapat membantu melegakan simptom yang disertai oleh migrain, seperti mual dan muntah.

Sapukan minyak daun pudina pada dahi dan kuil
Menthol dalam minyak daun pudina boleh melegakan gejala penghilang migrain. Menurut kajian 2010 dari Universiti Sains Perubatan Shiraz di Iran, penggunaan minyak daun pudina yang disapu ke dahi dan kuil adalah lebih berkesan dalam melegakan kesakitan migrain dan loya daripada menggunakan ubat-ubatan migrain placebo (ubat kosong tanpa sebarang bahan).

Terangkan aroma lavender
Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam jurnal Neurologi Eropah pada tahun 2012, diketahui bahawa menghirup bau minyak esensial lavender dapat meredakan sakit kepala migrain, terutama yang dipicu oleh stres. Kajian itu menyatakan bahawa orang yang menghirup aroma minyak lavender ketika kambuh migrain dapat sembuh lebih cepat daripada orang yang menggunakan dadah kosong (plasebo).

Bukan itu sahaja, minyak lavender juga biasa digunakan untuk melegakan tekanan, membantu tidur nyenyak, untuk mengatasi gejala kegelisahan dan kemurungan. Minyak lavender boleh digunakan dengan menghirup atau dengan menggosoknya pada kulit.


Minum jahe hangat
Halia adalah rempah semulajadi yang banyak digunakan sebagai ubat alternatif untuk pelbagai keadaan, salah satunya adalah migrain. Menurut penyelidikan dari Zanjan University of Medical Sciences, minum teh halia dikukus dan mengambil dadah migrain sumatriptan kemudiannya dapat dengan cepat melegakan gejala migrain.

Adakah yoga kerap
Yoga adalah ubat migrain semulajadi yang jarang diketahui oleh ramai orang. Pergerakan yoga yang melibatkan mengawal nafas, meditasi, dan ketepatan postur anda dapat meningkatkan kesihatan mental dan fizikal anda.

Sesetengah kajian menunjukkan bahawa yoga boleh mengurangkan kekerapan, tempoh, dan intensiti gejala migrain. Yoga juga dilaporkan mengurangkan kebimbangan dan ketegangan di bahagian kepala yang dipengaruhi oleh migrain.

Setakat ini tidak ada kajian perubatan yang benar-benar boleh membuktikan bahawa yoga boleh mengubati migrain. Walau demikian, manfaat yoga untuk kesihatan badan secara keseluruhan tidak perlu diragui.

Perhatikan pengambilan makanan anda
Kekurangan magnesium boleh menyebabkan sakit kepala dan mengulang migrain. Penyelidikan menunjukkan bahawa mengambil suplemen magnesium oksida dapat membantu mencegah migrain yang muncul dengan aura. Mengambil suplemen yang mengandungi magnesium juga boleh menghalang migrain yang dicetuskan oleh sakit haid, aka PMS.

Walau begitu, anda juga boleh mendapatkan sumber magnesium semula jadi dari makanan yang anda makan setiap hari. Terdapat banyak sumber magnesium yang boleh anda makan, iaitu:

Alpukat
Pisang
Sayuran berdaun hijau gelap, seperti bayam, brokoli, dan mustard hijau
Kacang
Kacang kedelai
Biji gandum keseluruhan
Beberapa jenis ikan, seperti salmon
Susu dan produk tenusu

Sebagai tambahan kepada magnesium, anda juga perlu memenuhi asupan omega-3 anda. Kerana, sesetengah sakit kepala yang menyebabkan migrain mungkin disebabkan oleh keradangan. Nah, makanan yang tinggi dalam lemak sihat dengan asid omega-3 telah lama diketahui mengurangkan kesan keradangan dalam tubuh. Secara tidak langsung lemak yang sihat ini juga boleh menjadi ubat migrain semula jadi anda.

Ini juga terbukti dalam kajian migrain yang diterbitkan dalam Journal of Nursing and Midwifery Research Iran. Dalam kajian ini, diketahui bahawa orang yang jarang makan lemak omega-3, migrain semakin sering berulang daripada orang-orang yang secara teratur memakan sumber makanan omega-3.

Ikan berlemak yang sihat seperti salmon, tuna, sardin dan makarel, serta telur, minyak zaitun, alpukat, bayam, badam dan walnut, dan kacang soya adalah contoh sumber makanan omega-3 yang boleh menjadi ubat migrain semula jadi.(*)

Post a Comment for "13 Cara Cepat Hilangkan Migrain"